Dieta pe baza de morcovi

By on June 17, 2017

Cand vorbim despre radacinoase ne referim la o categorie importanta de legume, cu un continut extrem de bogat in vitamine si minerale strict necesare bunei functionari a organismului. Printre acestea mentionam: cartofii, sfecla rosie, pastarnacul, ceapa, dovleceii, radacina de patrunjel, telina dar si morcovii. Cei din urma amintiti au culoare portocalie iar partea comestibila este numai radacina. La alte plante, spre deosebire de morcovi, se intrebuinteaza si frunzele adaugate la diverse preparate.
In ceea ce priveste alimentatia de zi cu zi la nivel mondial, aceste legume portocalii alaturi de cartofi sunt cele mai apreciate. Cu ani in urma, credintele mistice sugerau ca morcovii pot stimula fertilitatea si ajuta femeile care nu reuseau sa aiba copii. In acest sens, efectele presupuse erau atribuite semintelor. In vremurile moderne, morcovii sunt consumati datorita calitatilor curative dar si a gustului placut, usor dulceag.

Imagini pentru morcovi

Nutrienti si beneficii

Vitaminele A, C si cateva din grupa B-urilor fac parte din compozitia morcovilor. Suplimentar acestora, mai intalnim nutrienti precum: potasiu, calciu, magneziu, acid folic, sodiu, fosfor, asparagina. De asemenea, prezenta antioxidantilor constituie un motiv intemeiat pentru consum. Betacarotenul este un astfel de element, dupa beneficiile caruia organismul nostru tanjeste in permanenta.
Conform specialistilor, chiar si in urma fierberii constituie o sursa valoroasa de magneziu, acid folic, potasiu si vitaminele A si B. Trecand prin procesul de tratare termica, morcovii se inmoaie si devin mai usor de digerat. Astfel, capacitatea de absorbtie a betacarotenului creste si ajunge sa fie asimilat in proportie de 60% de catre organism (fata de 5%, in stare cruda). Procesati, ulterior, si cu ajutorul blenderului procentul absorbtiei ajunge si pana la 90%.
In stare naturala (sub forma de salate si sucuri ) sau fierti (preparati ca piure, adaugati la supe/ciorbe/tocanite) morcovii isi dovedesc, deopotriva, efectele pozitive de revitalizare a trupului nostru. Tonusul psihic este si el semnificativ imbunatatit.

Alimentatia zilnica ar trebui sa includa un consum regulat de morcovi, in cantitatile optime, stabilite in functie de necesitatile nutritive ale fiecaruia dintre noi.
Principalele efecte benefice generale care rezulta de pe urma unei diete cu morcovi sunt curative, diuretice, remineralizante, sedative, antianemice. La polul celalalt, excesul de morcovi (indiferent sub ce forme sunt ingerati), poate conduce la fenomenul denumit carotenemie. In atare cazuri, culoarea pielii se schimba, sugerand un nivel inalt de caroten prezent la nivelul acesteia. Cantitatea o depaseste pe cea optima, care poate fi usor asimilata de catre organism.

Imagine similară

Una dintre dietele ce pot fi urmate in scopul detoxifierii organismului si pierderii in greutate este cea cu suc de morcovi. La fiecare 3-4 ore se consuma un pahar cu suc de morcovi (200 ml), la care se pot adauga lapte si miere. Un asemenea shake scade semnificativ senzatia de foame. Ceaiul verde si apa sunt indicate pentru consum intre respectivele intervale de 3-4 ore. Durata curei ar trebui sa ajunga undeva la 3-7 zile, insa nu mai mare de atat. Ca o contraindicatie, in organism se poate instala un deficit de nutrienti furnizat de alte categorii de alimente. Acesta ar permite aparitia unor puternice dezechilibre in starea de sanatate.

Vom detalia, in continuare, alte beneficii importante pe care le obtinem daca optam pentru o alimentatie din care morcovii sa nu lipseasca.
Continutul de falcarinol determina o scadere a riscului aparitiei mai multor tipuri de cancer cum ar fi cel de colon, mamar sau pulmonar.
In dermatologie, antioxidantii din morcovi vindeca acneea, protejeaza tesutul epitelial (pielea) si inhiba actiunea radicalilor liberi.
In contact cu retina, vitamina A devine rodopsina. Acesta este un pigment purpuriu care imbunatateste vederea nocturna. Cataracta este si ea prevenita cu ajutorul betacarotenului.
Riscul de arteroscleroza devine mai mic deoarece morcovii scad colesterolul si curata de lipide fluxul sangvin (datorita fibrelor din compozitie). In plus, potasiul mentine un nivel optim al presiunii sangelui.
Efectele intalnite la nivel hepatic apar prin prisma stimularii secretiei bilei dar si a functiilor hepatice in general.
Favorizeaza tranzitul intestinal, dezinfectand si cicatrizand mucoasa. Ne referim, bineinteles, la morcovi. Acestia au atat aciune laxativa cat si inhibitoare a diareei. Prin continutul bogat in fibre, creste retentia de apa iar diareea dispare. Actioneaza, in plus, si vermifug.
Morcovii au si efect abraziv, curatand dantura prin eliminarea resturilor alimentare si protejarea impotriva formarii placii bacteriene.
In final, sa nu uitam ca trateaza si guta, artrita sau reumatismul, scazand nivelul acidului uric din organism.

 

Surse foto:

https://goo.gl/images/W6BbkZ

https://goo.gl/images/qmYTYN

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *