Dieta de toamna: Intareste organismul si ne ajuta sa slabim!

By on June 30, 2014

In permanenta trebuie sa tinem cont de ceea ce mancam si de modul in care ne traim viata, doar in acest fel vom reusi sa avem o stare de sanatate buna, atat fizica, cat si mentala.  Daca suntem atenti la tot ceea ce ne „cere” organismul si daca avem cat de cat informatiile de baza despre o alimentatie sanatoasa putem cu usurinta sa ne transformam in propriul nutritionist. Fiecare sezon este „bogat” in nutrienti importanti, trebuie doar sa profitam de tot ceea ce ne ofera natura.

Toamna reprezinta unul dintre cele mai importante anotimpuri deoarece ne ofera numeroase fructe si legume proaspete, bogate in vitamine, minerale, antioxidanti si enzime. Dupa o vara plina in care ne-am relaxat si poate uneori am uitat sa tinem cont de ceea ce mancam, urmeaza o toamna hranitoare si energizanta. Putem sa ne schimbam cu usurinta regimul alimentar si sa adoptam un stil de viata sanatos, trebuie doar sa tinem cont de principiile Dietei de toamna, echilibrata si eficienta. Respectand acest regim alimentar putem trece cu usurinta de la sezonul calduros la cel racoros si vom reusi sa „depozitam” energia necesara perioadei care urmeaza.

Veti observa ca daca respectati aceasta dieta in timpul iernii nu veti mai fi „tentati” sa consumati „grasimi” in exces pentru a face fata frigului. Ardei, vinete, morcovi, pastarnac, ciuperci, fasole, naut, dovlecei, varza, cartofi, sfecla, gulii, broccoli, spanac, conopida, praz, telina, mere, pere, prune, gutui, struguri, fructe oleaginoase (nuci, alune), seminte (in, floarea soarelui, dovleac), curmale, rodii, clementine, macese, castane, iata doar cateva dintre fructele si legumele pe care nu trebuie sa le evitati in aceasta perioada!

Ca si metode de gatire trebuie sa optati de fiecare data pentru consumul lor fierte, la abur, pe gratar sau in cuptor. Incercati sa consumati doar carne slaba (pielea si grasimea trebuie indepartate), nu renuntati la condimentele naturale (patrunjel, marar, oregano, busuioc, cimbru), optati pentru uleiul de masline, otetul balsamic sau sucul de lamaie.
Chiar daca nu vreti sa urmati o dieta anume este foarte important sa evitati cateva categorii alimentare si sa tineti cont de cateva reguli simple, si anume:
– renuntati la tot ce inseamna bauturi carbogazoase sau alcool;
– consumati cat mai multe lichide in fiecare zi (in medie 2 litri), in special apa plata si ceaiuri din plante;
– mancati echilibrat: cat mai multe fructe si legume (ideal ar fi 5 portii de legume si 4 de fructe pe zi), dar si lactate si carne (cu putine grasimi);
– variati alimentele pe care le consumati, incercati sa mancati cat mai multe seminte si fructe oleaginoase ca si gustari (insa acestea nu trebuie sa fie prajite, sarate sau indulcite);
– optati pentru portii mici si dese (3 mese principale sunt ideale si 2 sau 3 gustari), pentru mancat „pe-ndelete” si savurat;
– incercati sa faceti cat mai multa miscare si de cel putin 3 ori pe saptamana ar trebui sa practicati sportul preferat;
– incercati sa va odihniti suficient astfel incat organismul sa aiba timp sa se refaca.

 

Meniu orientativ

 

meniu dieta toamna

In timpul diminetii puteti incerca sa consumati un bol cu lapte (un iaurt) cu cereale integrale sau oua fierte cu paine integrala (prajita), alaturi de o cafea sau un ceai. Ca si gustare pana la masa de pranz puteti savura un iaurt simplu sau un pumn de fructe oleaginoase sau seminte. La masa de pranz o supa de pui sau de legume cu un ghiveci de legume, sau un gratar din piept de pui sau curcan cu legume sau cartofi la cuptor. Cea de-a doua gustare a zilei poate sa fie formata dintr-un fruct de sezon, iar cina poate fi reprezentata dintr-un gratar din pui sau peste asezonat cu o garnitura de legume, sau legume facute la gratar sau pregatite intr-o salata.

Un astfel de meniu iti ofera toti nutrientii necesari, putine calorii si suficienta energie astfel incat sa iti poti desfasura cu succes activitatile cotidiene. Foarte multe legume si fructe pe care le gasim cu usurinta toamna ne ajuta sa slabim sanatos si sa mancam gustos si diversificat, ne ofera vitaminele, fibrele si mineralele necesare unei functionari optime. In topul alimentelor pe care trebuie sa le consumam atunci cand urmam aceasta dieta se numara

Merele si perele

Contin multa vitamina C si flavonoide (substante antioxidante care ne ajuta sa luptam cu bolile cardiovasculare si chiar cu cancerul), iar coaja acestora are numeroase fibre. Sunt extrem de gustoase si aromate si pot fi consumate crude sau in diferite preparate culinare (shake-uri, salate, prajituri).

Smochinele

Contin numeroase fibre alimentare si calciu, iar piureul obtinut din fructul proaspat poate fi folosit atat ca si indulcitor, cat si ca si inlocuitor al grasimilor (pentru produsele de patiserie). Cu aroma lor deosebita aceste fructe ne ajuta sa consumam mai putine grasimi si mai putin zahar, fiind astfel ideale pentru o sanatate buna.

Fructele oleaginoase si semintele

Acestea contin numerosi acizi grasi esentiali omega 3, sunt extrem de sanatoase si de gustoase si pot fi folosite cu usurinta in salate sau in diverse preparate culinare. Consumati-le cu incredere ca si gustari sau pentru a oferi un plus de gust si savoare mancarurilor pe care le faceti in fiecare zi.

Dovleacul

Este bogat in vitamina A (100 grame de dovleac copt ne ofera 100% din necesarul zilnic), vitamina C, magneziu, potasiu, acizi grasi omega 3, fibre. Poate fi consumat foarte mult timp pentru ca se pastreaza extrem de bine, cu cat sta mai mult cu atat continutul de betacaroten creste. Se gateste cu usurinta si poate fi consumat atat propriu-zis, cat si in salate sau in diferite mancaruri. Semintele de dovleac pot fi coapte si consumate, acestea reprezinta gustari sanatoase.

Ciupercile de toamna (hribi, ghebe, opintici)

Ne intaresc sistemul imunitar, ne protejeaza de diferite boli (cum ar fi cancerul), au foarte putine calorii si pot fi consumate in diferite moduri. Consuma-le cu incredere ori de cate ori ai ocazia, gateste-le sanatos, bucura-te de gustul si savoarea aparte si scapa de kilogramele nedorite.

Sfecla rosie

Are un continut ridicat de fitonutrienti speciali (betalani – acestia sunt puternici antioxidanti) care au un efect detoxifiant si antioxidant. Puteti consuma sfecla fiarta (nu mai mult de 15 minute) sau coapta (nu mai mult de o ora), in felul acesta beneficiati de toate proprietatile nutritive ale acesteia.

Varza

Vitaminele si mineralele continute ne ajuta sa ne reducem nivelul colesterolului, ne intaresc sistemul imunitar si ne ajuta sa luptam cu succes cu diferite boli. Avand foarte multe fibre si putine calorii varza este satioasa si ne ajuta sa slabim cu usurinta, fara sa ne infometam.

Spanacul

Ajuta la fortificarea musculaturii, accelerarea metabolismului si arderea depozitelor adipoase, toate acestea cu un aport caloric foarte mic (100 grame frunze contin circa 26 calorii). Includeti spanacul cat mai des in salate sau in diferite mancaruri pe care le consumati in timpul acestei diete (si nu numai).

Nautul sau fasolea

Cu un continut ridicat de proteine si fibre, dar cu un continut scazut de calorii, nautul ne ajuta sa slabim si sa fim sanatosi. Alegeti nautul sau fasolea (alba sau rosie) de fiecare data cand doriti sa mancati ceva gustos, satios si sanatos, in salate sau preparate termic, proaspete sau conservate.

Branza putin sarata

Extrem de gustoasa aceasta poate fi consumata cu incredere ca si ingredient secundar in salate sau diferite mancaruri, in cantitati mici, reuseste sa ne reduca pofta de sarat sau dulce.
In functie de cat de bine reusesti sa incluzi aceste alimente in meniul zilnic vei reusi sa slabesti, insa cel mai important este faptul ca iti incarci organismul cu multa „energie”.

TOP SUPLIMENTE

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *